Handley Page Halifax Mk.II W7817

Handley Page Halifax LV774
Het toestel

De Handley Page Halifax was een viermotorige zware bommenwerper van de Britse Royal Air Force (RAF) uit de Tweede Wereldoorlog. Deze werd ontwikkeld door Handley Page. De Halifax in zijn oorspronkelijk ontwerp moest overeenkomen met het basis ontwerp van de Avro Manchester, dus ook een tweemotorig toestel met Rolls-Royce Merlin motoren, geproduceerd als middelgrote bom-menwerper. Het ontwerp van de Handley Page werd op het ministerie gewijzigd in een opstelling met viermotoren, aangedreven door de Rolls-Royce
Merlin-motor. Vele typen Halifaxes, hebben later ook met Bristol
Hercules motoren gevlogen.

De Halifax was 21.82 meter lang, het had een spanwijdte van 31.75 meter en was 6.32 meter hoog.
De maximale bomlading was 5897 kilo en het startgewicht was 29.484 kilogram. Op 25 oktober 1939 voerde de Halifax zijn eerste, het werd al snel een belangrijk onderdeel van Bomber Command.
De Halifax Mk. II  W7817 is op 22 mei 1942, afgeleverd van de fabriek “Handley Page”, aan het RAF 460 Squadron. Het toestel is op 16 november 1942 overgedragen aan het RCAF 419 Squadron, en op 29 januari 1943 vertrokken voor de eerste operationele vlucht bij dit Squadron. Deze Halifax heeft in totaal 193 operationele uren gevlogen.

De bemanning

De Halifax W7817 is op dinsdag 4 mei 1943, om 23.01 uur, van de basis RAF Middleton St. George, County of Durham in Engeland vertrokken.     Er werd die nacht met 596 toestellen gevlogen voor een aanval op Dortmund Duitsland, 42 toestellen kwamen niet terug op hun basis. Van het RCAF 419 Squadron zijn er 18 toestellen vertrokken, er zijn

er twee verloren gegaan, waaronder deze Halifax! Van dit Squadron kwamen die nacht acht man om het leven en werden er zes gevangen genomen. De Duitse nachtjager piloot Luitenant August Geiger claimt het toestel te hebben neergeschoten.

F.T. Stanley

Rear Gunner Sgt. Frederick Thomas Stanley
20 jaar                      
Graf nr. 3   Begraafplaats Kranenburg in Zwolle
RCAF

De volgende bemanningsleden zijn krijgsgevangene gemaakt
C.J.L. Vaillancourt

Pilot F/O Charles Joseph Leonard Vaillancourt
21 jaar
RCAF
POW No. 1284
POW in: Stalag Luft 3, Sagan en Beleria.

A. Jaynes

Flight Engineer Sgt. Angus “Bus” Jaynes  
22/23 jaar                 
RCAF       
POW No. 1141
POW in: Stalag Luft 1, Bart Vogelsang, Stalag Luft 6, Heydekrug, Stalag Luft 4, Sagan en Beleria.

D. Grimshaw

Navigator P/O. Donald Grimshaw           
28/29 jaar                
RAF          
POW No. 1265
POW in: Stalag Luft 3, Sagan en Beleria.

N.M. Douglas

Bomb Aimer Sgt. Norman Main Douglas               
19 jaar                      
RAF          
POW No. 1126
POW in:  Stalag Luft 1, Bart Vogelsang.

A.S. Morrison

Wop/Air Gunner Sgt. Angus Stewart “Gus” Morrison            
22 jaar                      
RCAF       
POW No. 1151
POW in: Stalag Luft 4, Sagan en Beleria.

J.L. Peck jr.

Mid Upper Gunner Sgt. James Lonnie “Tex” Peck Jr               
28/29 jaar                
RCAF       
POW No. 1155
POW in: Stalag Luft 1, Bart Vogelsang, Stalag 4B, Mühlberg Elbe, Stalag 7A Moosburg Isar.

De crashlocatie

De crashlocatie van de Handley Page Halifax MK II W7817 bevindt zich aan de Grote Woldweg nabij de eendenkooi die schuin linksachter huisnummer 89 in Oosterwolde ligt.

Zoeken naar onderdelen van de Halifax heeft geen zin meer want wat niet door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog is opgeruimd is er later door een bedrijf uitgehaald.

Crashlocatie Halifax W7817

Voor meer informatie zie het boek van Dick Breedijk “Wie herdenken we in en om Oldebroek” bladzijde 229a.

Scroll naar boven