Handley Page Halifax MK.II W1215

Het toestel

De Handley Page Halifax was een viermotorige zware bommenwerper van de Britse Royal Air Force (RAF) uit de Tweede Wereldoorlog. Deze werd ontwikkeld door Handley Page. De Halifax in zijn oorspronkelijk ontwerp moest overeenkomen met het basis ontwerp van de Avro Manchester, dus ook een tweemotorig toestel met Rolls-Royce Merlin motoren, geproduceerd als middelgrote bom-menwerper. Het ontwerp van de Handley Page werd op het ministerie gewijzigd in een opstelling met viermotoren, aangedreven door de Rolls-Royce
Merlin-motor. Vele typen Halifaxes hebben later ook met Bristol
Hercules motoren gevlogen.

De Halifax was 21.82 meter lang, het had een spanwijdte van 31.75 meter en was 6.32 meter hoog.
De maximale bomlading was 5897 kilo en het startgewicht was 29.484 kilogram. Op 25 oktober 1939 voerde de Halifax zijn eerste, het werd al snel een belangrijk onderdeel van Bomber Command.

Dit toestel is op 11 juli 1942 afgeleverd van de fabriek “Englisch Electric”, direct aan het 158 Squadron, waar het op 21 juli 1942 zijn eerste operationele vlucht maakte, het toestel heeft in totaal maar ruim 23 operationele vlieguren gemaakt!

De bemanning

De Halifax W1215 is op woensdag 5 augustus 1942 om 22.13 uur van de basis East Moor North Yorkshire in Engeland vertrokken voor een aanval op Bochum. Vijf toestellen van het 158 Squadron stonden klaar voor vertrek, één daarvan startte niet en één keerde met problemen vroeger terug naar de basis, drie toestellen kwamen er op doel. De Duitse nachtjager piloot Luitenant August Geiger claimt het toestel te hebben neergeschoten.
Twee bemanningsleden kwamen bij deze crash om, Philips en Marshall, deze zijn op begraafplaats De Eekelenburg in de Gemeente Oldebroek begraven op 10 augustus 1942. Vier bemanningsleden zijn krijgsgevangene gemaakt.
Price wist met behulp van diverse personen te ontsnappen en is uiteindelijk via Spanje weer in Engeland gekomen en vandaar teruggegaan naar Canada.

De omgekomen bemanningsleden

Pilot P/O. Clive Henry Phillips
27 jaar
Graf  CWGC 7
RAAF

Rear Gunner P/O. John Edwin Marshall
?? jaar
Graf  CWGC 6
RAFVR

De volgende bemanningsleden zijn krijgsgevangen gemaakt

Flight Engineer Sgt. Derek Heaton Furness
22 jaar
RAF

POW No.25640
POW in: Stalag 344 Lamsdorf en Stalag Luft 7 Bankau.

Air Observer F/Lt. Leslie Vincent Harvey
21 jaar
RAAF

POW No.619
POW in: Camp L3.  Saganen Belaria.

Wop/Air Gunner Sgt. Warwick Arthur Thompson
29 jaar
RAF

POW No.25668
POW in: Stalag 344  Lamsdorf.

Mid Upper Gunner Sgt. Joseph Albert Byrne
22 jaar      
RAFVR

POW No.25697
POW in: Stalag 344  Lamsdorf.

Het bemanningslid dat kon ontsnappen

Bomb Aimer Sgt. Errol George Price
20 jaar
RACF

Price wist met behulp van een heel aantal mensen via België, Frankrijk en Spanje op
8 november 1942 weer in Engeland te komen. Klik op het kaartje om de route te zien. 

De crashlocatie

De crashlocatie ligt tussen de Bovenheigraaf, de Vierhuizenweg
en het Bovenpad.
Het informatiebord staat op de hoek van de Bovenheigraaf en de Vierhuizenweg.

De grotere delen van het wrak boven of net in de grond zijn door de Duitsers opgeruimd. De onderdelen die in de grond terecht zijn gekomen zijn er door een bedrijf uitgehaald.

Voor meer informatie zie het boek van Dick Breedijk “Wie herdenken we in en om Oldebroek” bladzijde 214.

Website mede mogelijk gemaakt door museum “Oldebroek 4045 en omstreken
Scroll naar boven