De Handley Page Halifax was een viermotorige zware bommenwerper van de Britse Royal Air Force (RAF) uit de Tweede Wereldoorlog. Deze werd ontwikkeld door Handley Page. De Halifax in zijn oorspronkelijk ontwerp moest overeenkomen met het basis ontwerp van de Avro Manchester, dus ook een tweemotorig toestel met Rolls-Royce Merlin motoren, geproduceerd als middelgrote bom-menwerper. Het ontwerp van de Handley Page werd op het ministerie gewijzigd in een opstelling met viermotoren, aangedreven door de Rolls-Royce Merlin-motor. Vele typen Halifaxes hebben later ook met Bristol Hercules motoren gevlogen.
De Halifax was 21.82 meter lang, het had een spanwijdte van 31.75 meter en was 6.32 meter hoog. De maximale bomlading was 5897 kilo en het startgewicht was 29.484 kilogram. Op 25 oktober 1939 voerde de Halifax zijn eerste, het werd al snel een belangrijk onderdeel van Bomber Command.
Dit toestel is op 11 juli 1942 afgeleverd van de fabriek “Englisch Electric”, direct aan het 158 Squadron, waar het op 21 juli 1942 zijn eerste operationele vlucht maakte, het toestel heeft in totaal maar ruim 23 operationele vlieguren gemaakt!
De bemanning
De Halifax W1215 is op woensdag 5 augustus 1942 om 22.13 uur van de basis East Moor North Yorkshire in Engeland vertrokken voor een aanval op Bochum. Vijf toestellen van het 158 Squadron stonden klaar voor vertrek, één daarvan startte niet en één keerde met problemen vroeger terug naar de basis, drie toestellen kwamen er op doel. De Duitse nachtjager piloot Luitenant August Geiger claimt het toestel te hebben neergeschoten. Twee bemanningsleden kwamen bij deze crash om, Philips en Marshall, deze zijn op begraafplaats De Eekelenburg in de Gemeente Oldebroek begraven op 10 augustus 1942. Vier bemanningsleden zijn krijgsgevangene gemaakt. Price wist met behulp van diverse personen te ontsnappen en is uiteindelijk via Spanje weer in Engeland gekomen en vandaar teruggegaan naar Canada.
De omgekomen bemanningsleden
Pilot P/O. Clive Henry Phillips 27 jaar Graf CWGC 7 RAAF
Rear Gunner P/O. John Edwin Marshall ?? jaar Graf CWGC 6 RAFVR
De volgende bemanningsleden zijn krijgsgevangen gemaakt
Air Observer F/Lt. Leslie Vincent Harvey 21 jaar RAAF POW No.619 POW in: Camp L3. Saganen Belaria.
Wop/Air Gunner Sgt. Warwick Arthur Thompson 29 jaar RAF POW No.25668 POW in: Stalag 344 Lamsdorf.
Mid Upper Gunner Sgt. Joseph Albert Byrne 22 jaar RAFVR POW No.25697 POW in: Stalag 344 Lamsdorf.
Het bemanningslid dat kon ontsnappen
Bomb Aimer Sgt. Errol George Price 20 jaar RACF Price wist met behulp van een heel aantal mensen via België, Frankrijk en Spanje op 8 november 1942 weer in Engeland te komen. Klik op het kaartje om de route te zien.
De crashlocatie
De crashlocatie ligt tussen de Bovenheigraaf, de Vierhuizenweg en het Bovenpad. Het informatiebord staat op de hoek van de Bovenheigraaf en de Vierhuizenweg.
De grotere delen van het wrak boven of net in de grond zijn door de Duitsers opgeruimd. De onderdelen die in de grond terecht zijn gekomen zijn er door een bedrijf uitgehaald.
Klik voor vergroting
Voor meer informatie zie het boek van Dick Breedijk “Wie herdenken we in en om Oldebroek” bladzijde 214.