Focke-Wulf Fw 190 A-6 Werk nummer 551106 "Grüne 2"
Het toestel
De Focke-Wulf Fw 190, bijgenaamd Würger, is een Duits eenpersoons, eenmotorig gevechtsvliegtuig ontworpen door Kurt Tank in Focke-Wulf in de late jaren 1930 en veel gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Samen met zijn bekende tegenhanger, de Messerschmitt Bf 109, werd de Fw 190 de ruggengraat van de Jagdwaffe van de Luftwaffe. Dankzij de twee-rijige BMW 801 stermotor die de meeste operationele versies aandreef, kon de Fw 190 grotere lasten heffen dan de Bf 109, waardoor hij kon worden gebruikt als dag-jager, jachtbommenwerper en grondaanval vliegtuig en in mindere mate als nachtjager. De 190 behielden hun superioriteit ten opzichte van geallieerde jagers tot de introductie van de verbeterde Spitfire Mk. IX.
In november/december 1942 maakte de Fw 190 zijn luchtgevecht debuut aan het oostfront en boekte vanaf oktober 1943 veel succes in gevechtsvleugels en gespecialiseerde grond aanval eenheden (Schlachtgeschwader).
De Fw 190 had meer vuurkracht dan de Bf 109 en was, op lage tot gemiddelde hoogte, superieur manoeuvreerbaar, volgens de Duitse piloten die met beide jagers vlogen. Het werd beschouwd als een van de beste gevechts-vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog. De lengte van de Fw 190 was 9 meter de spanwijdte was 10.51 meter de hoogte was 3.95 meter, het leeggewicht 3.200 kg en maximum start gewicht 4.900 kg.
De bemanning

Het toestel was een éénzitter en het bemanningslid was Pilot Flugzeugführer Unteroffizier Alfred Roth, 3./Fl.Ausb.Rgt. 43, Nr. 644 Luftwaffe, geboren 11-08-1921.
Op 6 maart 1944 voerde de Amerikaanse Luchtmacht vanuit Engeland haar eerste grote luchtaanval uit op de industrie gebieden bij Berlijn, “The Big City” (zoals de stad werd genoemd) en Genshage. Met 730 bommenwerpers, waaronder de viermotorige Boeing B-17 Flying Fortresses en de viermotorige Consolidated B-24 Liberators en een jagersescorte van 800 Amerikaanse P-47’s jagers ter bescherming, namen aan de aanval deel.
Luftwaffe-jagers vielen de bommenwerpers stroom aan. Zo ook Fw 190-jagers, waaronder het Jagdgeschwader 300 dat vanaf Deelen was vertrokken en waar Alfred Roth er één van was.
De Piloot First Lieutenant B. Hill van de 355th Fighter Group USAAF, die met een P-47 Republic Thunderbolt vloog vanaf RAF Steeple Morden, Hertfordshire, Engeland, claimde de Focke-Wulf Fw 190 A-6 van Unteroffizier Alfred Roth te hebben neergeschoten. Alfred Roth, kwam bij de crash om het leven. Zoals gebruikelijk was werden omgekomen bemanningen bij hun basis begraven, als daar de gelegenheid voor was. Zo ook Alfred Roth, hij werd begraven op begraafplaats Ehrenfriedhof Zijpendaal in Arnhem bij Deelen.
De crashlocatie
De locatie (cirkel) waar de Focke-WSulf Fw 190 crashte.
Het bord staat een eindje vanaf de hoek Stationsweg/Bovenheigraaf.
De grotere delen van het wrak boven, of net in de grond zijn door de Duitsers opgeruimd en het kleinere spul is later door mensen met detectors opgespoord en uit de grond gehaald.
Voor meer informatie zie het boek van Dick Breedijk “Wie herdenken we in en om Oldebroek” bladzijde 234.

