Hawker Tempest EJ611

Het toestel

De Hawker Tempest was een gevechtsvliegtuig  en was ontwikkeld uit de Typhoon. De grootste veranderingen waren een langere romp en een nieuw dun vleugelprofiel voor laminaire luchtstroming, waarmee de tegenvallende klim- en hoogteprestaties van de Typhoon verholpen werden. Er werden drie werden versies in productie genomen, de Mk’s II, V en VI.

De Hawker Tempest werd aangedreven door een Napier Sabre IIB watergekoelde H-24 motor.

De Hawker Tempest was 10.26 meter lang en had een spanwijdte van 12.49 meter, de hoogte van het toestel was 4.90 meter. Het leeggewicht was 4.195 kg en het maximale startgewicht was 5.176 kg.

De topsnelheid was 700 km/u en het vliegbereik was 2465 km. 

Het boordgeschut bestond uit 4 stuks 20mm Mrk II Hispano kanonnen. De bomlading was 2x227kg bommen of een 454 kg bom. Ook had het toestel 8 stuks 75mm RP-3 raketten.

De bemanning

De bemanning bestond uit één persoon, pilot, Flight Sergeant Walter Leon Frank Randall.

Op 27 september 1944 vertrokken veertien Hawker Tempest’s van de basis Coltishall Norfolk, Engeland, naar verschillende doelen en met verschillende vertrektijden. Om 17.00 uur vertrokken vijf toestellen, waaronder de Hawker Tempest EJ611, voor een “Gewapende verkenning”, boven Nederland, locatie Z8634. Dat is het gebied rond de bruggen van Zwolle en het rangeerterrein bij Zwolle.
Er werd een trein op 8 km ten zuidwesten van Zwolle rijdend richting van Harderwijk waargenomen met 25 tot 30 wagons, deze werd deels in brand geschoten (dat was ter hoogte van Wezep). Randall draaide over de bruggen van Zwolle in zuidelijke richting, maar werd door de luchtafweer aangeschoten. Hij was genoodzaakt om een noodlanding uit te voeren. Na de noodlanding wist hij via de radio aan zijn collega’s te melden dat hij niet gewond was geraakt. Hij wist te ontkomen en melde zich eerst bij het theehuis in Wapenveld.

De crashlocatie

De locatie (cirkel) waar de Hawker Tempest een noodlanding maakte.

Het bord staat op de locatie waar de noodlanding is gemaakt.

Het vliegtuig is door de Duitsers weggehaald.

274 Squadron

Voor meer informatie zie het boek van Dick Breedijk “Wie herdenken we in en om Oldebroek” bladzijde 146.

Website mede mogelijk gemaakt door museum “Oldebroek 4045 en omstreken
Scroll naar boven